Пропускане към основното съдържание

Каква е ролята на лирическия увод в "На прощаване"?

   Не е случайно заглавието на творбата, защото в момент на раздяла се изразяват най-съкровените мисли на човек. Стихотворението на Ботев “На прощаване в 1868г.” е вълнуваща изповед на лирическия герой пред най-близкия му и обичан човек – майката. 

    Творбата се състои от три части: лирически увод, същинска част и лирическо заключение. Лирическият увод е онази част от творбата, която въвежда в драматичната обстановка, когато Ботевият герой се прощава с майка си, за да тръгне по избрания  път- пътят на борбата в името на свободата- единствен висш идеал за бореца.

     Началната картина на лирическия увод ни въвежда в патриархалното семейство, в което майка  и син се прощават. В монолога - изповед се разкриват както образа на бореца за свобода, така и причините, накарали го да стане такъв.

     Той е силна и достойна личност, нежелаеща  смирено и непокорно съществуване в поробената родина. Затова се самоопределя като "хайдутин" и "бунтовник". Героят е непримирим към робството и  ето защо като "първо чедо" в семейството  е отговорен и болезнено преживява всяко посегателство над "бащиното огнище". Готов да изпълни синовния си дълг, той същевременно осъзнава и болката, която ще причини на майката, затова се обръща към нея в часа на раздялата, търсейки разбиране и прошка. Той призовава майка си да преглътне болката от предстоящата раздяла и  да  разбере причината със свещена майчина клетва: "Но кълни, майко, проклинай/
таз турска черна прокуда". Робството е истинската причина героят да поеме по пътя на борбата.

    Тежкото положение на емигрантите в чужбина, изразено с епитетите "немили, клети, недраги", животът, далеч от родината, лишенията и изпитанията, както и бездействието на героя са първопричините   неговото решение за борба. Той знае, че свободният, но бездействен живот извън родината не може да  постигне желаната свобода. Затова се завръща в родния край с взето решение - за бъде "хайдутин" и " бунтовник", да изпълни докрай своя синовен дълг , да осмисли, направения си избор.

     Героят има силно развито чувство за чест и достойнство, защото е роден "със сърце мъжко, юнашко". Роден и отгледан в патриархално семейство, от майка "юнашка", в което ценности като любов и омраза са познати, той не може да търпи да гледа страданията на своите любими хора-майката, бащата , братята, либето. Израз на робската картина са черните цветове в пространството на родното. Обичта към близките и родината и омразата и нетърпимостта към врага са втората причина за  неговото решение. Преминавайки през Дунав, той не само ще премине физически през реката, но ще тръгне по житейския си път  духовно променен -  саможертва в името на  свободата. 

    Риторичното обръщение към майката в края на лирическия увод е израз на търсените майчина прошка и благословия преди поемане по пътя на борбата, защото героят е категоричен и непоколебим в следване на своя идеал срещу "врага безверни".  Постигайки духовно пречистване, той ще бъде готов достойно да  изпълни своя синовен дълг. Назовавайки пространството на борбата с наречието "там", героят ще защити всичко, което обича и всичко, в което вярва. 

    В лирическия увод на творбата героят успява да убеди най-близкия човек до него в часа на раздялата, че саможертвата в името на всеобщата свобода е по-важна от всичко друго на света.Така лирическият увод се явява като своеобразен  мост между същинската и заключителната част на творбата, в които  основна тема е свободата като висш идеал. 

    


Коментари