Пропускане към основното съдържание

Какво внушават думите от „Опълченците на Шипка"?

 



Запишете в 3-4 изречения какво внушават думите:
Лирически увод
„Нека носим йоще срама по челото,
синила от бича, следи от теглото;”
Ключови думи:
лирически увод, първа част
обвинения за срамното робско минало
роля на израза „нека носим йоще" - съгласие, принадлежност,  въведение в покорството, безличното смирение и безропотното послушание на народа
роля на символите - срам, бич, тегло- отнета национална гордост
 
Началните стихове от първата част на лирическия увод в одата разкриват обвиненията за срамното робско минало на българския народ. Изразът „нека носим йоще" показва самоопределянето на лирическия говорител към миналото и въвежда в покорството, в безличното смирение и безропотното  послушание на народа в продължение на векове. Срамът, бичът и теглото са знаците на робството, които погубват и отнемат националната гордост на народа, спират неговия устрем в бъдещето.

*** *** ***
„нека спомен люти от дни на позор
да висне кат облак в наший кръгозор;”
Ключови думи:
лирически увод, първа част
обвинения 
"спомен люти от дни на позор"- срамен и болезнен спомен за робството
глаголът „да висне" и сравнението „кат облак", изразът „ в наший кръгозор"- споменът за робството засенчва настоящето  
роля на частицата „нека"- формално съгласие на лирическия говорител, но и мълчаливо отричане 

Стиховете в първата част от лирическия увод на одата разкриват обвиненията за срамния и болезнен робски спомен на българския народ.  Глаголът „да висне" и сравнението „кат облак" изразяват мрачното и тъмно робство, което засенчва настоящето, а изразът „в наший кръгозор" показва родното пространство, от което и е лирическият говорител. Частицата „нека" показва формалното съгласие на лирическия говорител с позорните едностранчиви обвинения, но е и мълчаливо отричане на казаното. 

*** *** ***
„нека ни отрича исторйята, века,
нека е трагично името ни;”
Ключови думи:
лирически увод, първа част
болка на лирическия говорител 
отричаните историческите факти и имена в писаната история - отрича спомена за позорното робство
роля на частицата „нека"- формално съгласие на лирическия говорител, но и мълчалива болка

Стиховете в първата част от лирическия увод на одата разкриват болката на лирическия говорител, породена от обвиненията за позорната робска история на българския народ. Писаната история, която съхранява всички исторически факти и имена през годините, отрича робското минало. Частицата „нека" показва не само формалното съгласие на лирическия говорител с позорните едностранчиви обвинения, но неговата  мълчалива болка като защитник на родното. 

*** *** ***
„нека Беласица стара и новий Батак 
  в миналото наше фърлят своя мрак;”
Ключови думи:
лирически увод, първа част
робско, срамно пространство, обвинители
контрастът Беласица стара и новий Батак - изпитанията за българския народ през годините, византийско и османско робство, трагична, но и героична история
роля на частицата „нека"- формално съгласие и мълчаливо отрицание на лирическия говорител

Стиховете в първата част от лирическия увод на одата разкриват робското и срамно пространство от миналото на българския народ според обвинителите. Контрастът „Беласица стара и новий Батак" противопоставя старата и нова история на България, византийското и османско владичество, тежките, мрачни и трудни, но и героични изпитания пред българския народ.  Частицата „нека" показва формалното съгласие на лирическия говорител с позорните едностранчиви обвинения, но разкрива и мълчаливото им отрицание.

*** *** ***
„нека да ни сочат с присмехи обидни
счупените окови и дирите стидни
по врата ни още от хомота стар;”
Ключови думи:
лирически увод, първа част
обиден присмех на обвинителите
роля на частицата „нека"- формално съгласие на лирическия говорител
метафората на робството - хомота стар", поражда присмех, но е и знак за народната саможертва

Стиховете в първата част от лирическия увод на одата разкриват обидния присмех на обвинителите, породен от мрачната робска съдба на народа. Частицата „нека" показва формалното съгласие на лирическия говорител, но и мълчаливо го отрича. Робството, изразено чрез метафората на хомота,  е мрачната и срамна история на народа, пораждаща присмех, но е и знак за народната жертвоготовност в борба за свобода.

*** *** ***
„нека таз свобода да ни бъде дар!”
Ключови думи:
лирически увод, първа част
обвинения за свободата като подарена- най-тежкото обвинение
роля на частицата „нека"- формално съгласие на лирическия говорител, но и отричане
подарената свободата - не поражда  национална гордост, но поражда болката на лирическия говорител 

Стиховете в първата част от лирическия увод на одата разкриват най-тежкото обвинение от робското минало на българския народ за свободата, която е подарена, а не е извоювана. Частицата „нека" показва не само формалното съгласие на лирическия говорител с тежкото обвинение, то е и мълчаливо  отричане. Подарената свобода  не поражда национална гордост, но поражда болката и възмущението на лирическия говорител.

*** *** ***
Нека. Но ний знаем, че в нашто недавно
свети нещо ново, има нещо славно,
що гордо разтупва нашите гърди
и в нас чувства силни, големи плоди;
Ключови думи:
лирически увод, втора част
роля на частицата „нека"- формално съгласие на лирическия говорител, но и яростна защита
миналото - нещо-неопределено, ново-различно от робския срам и позор 
националното самочувствие и гордост

Частицата „нека" от втората част на лирическия увод на одата показва само формалното съгласие на лирическия говорител с позорните едностранчиви обвинения на хулителите на родното. Съюзът „но" въвежда в смелата позиция на защитника на родното минало. В историята има нещо ново - неопределено и незнайно, което поражда светлина в мрачния робски свят. Неговата сила е изразена чрез глагола „разтупва", разкриващ развълнуваните от гордост сърца на всички родолюбци.

                                    *** *** ***
защото там нейде навръх планината,
що небето синьо крепи с рамената,
издига се някой див, чутовен връх,
покрит с бели кости и със кървав мъх
на безсмъртен подвиг паметник огромен;
Ключови думи:
лирически увод, втора част-възхищение и възторг, родно пространство
роля на хиперболизираната метафора на върха- извисяване над робството
роля на епитетите „див, чутовен"-нечовешки, чудноват, величав подвиг на хилядите, които се жертват в името на опазване на родното пространство 
Сравнението „паметник огромен" - символ на запазения спомен за героичния подвиг, израз на 
национално самочувствие и гордост

Втората част от лирическия увод на одата  разкрива възхищението и възторга на лирическия говорител пред силата и величието в родното пространство. Върхът е хиперболизиран и е метафора на извисяване над мрачното и срамно робство. Епитетите „див, чутовен" насочват към нечовешкия, чудноват и величав подвиг на хилядите, които оставят „бели кости и кървав мъх", които се жертват, за да защитят родното пространство. Сравнението „паметник огромен" съхранява спомена за героичния и безсмъртен подвиг в името свободата, изразява национално самочувствие и гордост.

*** *** ***
защото в Балкана има един спомен,
има едно име, що вечно живей
и в нашта исторья кат легенда грей,
Ключови думи:
лирически увод, втора част-възхищение и възторг, родно пространство
Балканът- символ на родното пространство, извисяване над робството
изразът „вечно живей" - свързва минало, настояще и бъдеще
сравнението „кат легенда грей" утвърждава и обезсмъртява славата пред срама и страха

Втората част от лирическия увод на одата  разкрива възхищението и възторга на лирическия говорител пред силата и величието в родното пространство. Балканът като символ на родното пространство, пази спомена за името, което осветлява и извисява мрачната история на българския народ. Изразът „вечно живей" свързва минало, настояще и бъдеще,  а сравнението „кат легенда грей" утвърждава и обезсмъртява славата  пред срама и страха във времето.

*** *** ***
едно име ново, голямо антично,
като Термопили славно, безгранично,
що отговор дава и смива срамът,
и на клеветата строшава зъбът.
Ключови думи:
лирически увод, втора част-възхищение и възторг, родно пространство
епитетите  „ново, голямо, антично"- различното, величаво и древно име в родното пространство, извисяване над робството, замяна на позора, срама и клеветата със слава, саможертва и героичен подвиг
сравнението „като Термопили"-заслужено място на българското в световната история, повод за национална гордост

Втората част от лирическия увод на одата  разкрива възхищението и възторга на лирическия говорител пред силата и величието в родното пространство. Епитетите „ново, голямо, антично” разкриват различното, величаво и древно име в родното пространство,  което се извисява над мрачното и безславно робство, като заменя срама, позора и клеветата със слава, саможертва и героичен подвиг. Сравнението с Термопили показва заслуженото място на българското в световната история и възкресява националната гордост.

*** *** ***
Същинска част
О, Шипка!
Ключови думи:
преход от лирически увод към същинска  част-възклицателно обръщение към връх Шипка
роля на риторичното възклицание -  голямата болка на лирическия говорител за саможертвения подвиг на младите българи  и възторгът пред величавото им дело
върхът като символ на възвисеност над робството и пораждане на национална гордост

Преходът от лирическия увод към същинската част на одата е възклицателното обръщение към връх Шипка - символът на родното пространство, където се пази споменът за историческите събития. Във възклицанието се съдържат едновременно и голямата болка на лирическия говорител за саможертвения подвиг на младите българи,  и възторгът пред величавото им дело. Върхът е символ на героичния подвиг на опълченците, който измива позора и срама от мрачното минало и възкресява националната гордост. 

*** *** ***
Три деня младите дружини
как прохода бранят.
Ключови думи:
същинска  част
конфликт между поробител и поробен, насилник и защитник
три дена-знак за устойчивост и сила, връзка между минало, настояще и бъдеще 
„млади дружини"- сила, непреклонност, единност, целеустременост 
 проходът- гранично място между страх и смелост, позор и слава, забрава и подвиг, между минало, настояще и бъдеще.

Същинската част на одата въвежда в битката между поробителя и смелите защитници на върха - опълченците. Числото три е символ на сила и устойчивост, на връзка между минало, бъдеще и настояще. Защитниците на върха са „младите дружини"- силни, непреклонни, решителни, целеустремени и единни българи, готови с цената на живота си да опазят родния проход. Проходът е граничното пространство между страх и смелост, позор и слава, забрава и подвиг, между минало, настояще и бъдеще.

*** *** ***
Горските долини
трепетно повтарят на боя ревът.
Ключови думи:
същинска  част
конфликт между поробител и поробен, насилник и защитник
одухотворената природа-активност, помощ за опълченците
роля на наречието „трепетно"/хипербола на природата - вълнение в решителния час 
защитата на родното и свободата са основни ценности

Същинската част на одата въвежда в битката между поробителя и смелите защитници на върха - опълченците. Родната природа е  одухотворена и активно се включва в подкрепа на опълченците. Наречието „трепетно" изразява вълнението ѝ в решителния час. Внушава се идеята, че  защитата на родното и извоюването на свободата са основни ценности, които обединяват всичко.

*** *** ***
Пристъпи ужасни!
Ключови думи:
същинска  част
риторично възклицание-болка на лирическия говорител от неравната битка
конфликт между поробител и поробен/ насилник и защитник/ турци и опълченци
епитетът „ужасни"-страховита атака, многоброен поробител
смелост и жертвоготовност в името на свободата

Риторичното възклицание от същинската част на одата разкрива болката на лирическия говорител, породена от неравната и нечовешка битка между опълченците и турските орди.  Епитетът  „ужасни" описва страховитата атака на поробителя. Опълченците са шепа храбреци, изправени пред неудържимия и многоброен поробител. Внушава се идеята за смелостта и жертвоготовността на младите опълченци в името на идеала- свободата на родината.

*** *** ***
Дванайсетий път
гъсти орди лазят по урвата дива
и тела я стелят, и кръв я залива. 
Ключови думи:
същинска  част
контраст малобройни опълченци и многобройни поробители
 многоброен и силен противник, безлични и хаотични тълпи
градацията "и тела я стелят, и кръв я залива"-метафора на смъртта
смелост и жертвоготовност на опълченците, чест и достойнство

Стиховете от същинската част на одата разкриват контраста между многобройния враг и малобройните  опълченци, като утвърждават смелостта и жертвоготовността на опълченците в защитата на родното пространство. Поробителите са представени като "гъсти орди", безлични и хаотични тълпи, не се спират пред непристъпния склон и многократно нападат бранителите на върха.  Градацията „и тела я стелят, и кръв я залива" е метафората на смъртта, която не сломява младите опълченци, готови до последния си дъх да защитят честта и достойнството си.  

*** *** ***
 Бури подир бури! Рояк след рояк!
Ключови думи:
същинска  част
 риторичните възклицания  изразяват  неравната битка с поробителя
роля на повторенията- размери и сила на поробителя/злото/врага 
смелост и жертвоготовност на опълченците

Риторичните възклицания разкриват представата за неравната битка между врага и смелите опълченци. Турците са представени като бури и рояк, те са многобройни, разпръснати безлични маси. Повторенията разкриват размерите и силата на злото, което не сломява родолюбивия дух на младите опълченци. Внушава се идеята за смелостта и жертвоготовността на младите опълченци в името на защита и на свободата на родината.

*** *** ***
 Сюлейман безумний сочи върха пак
и вика: "Търчете! Тамо са раите!"...”
Ключови думи:
същинска  част
 представа за поробителя/ контраст с опълченците
роля на епитета „безумний"- жестокост приравнена с лудост 
липсващите обръщения - обезличаване, фанатично изпълнение на заповеди
определението на опълченците като раи- грубост, принизяване, неспособност на турския водач  да види смелостта и жертвоготовността на опълченците

Стиховете от същинската част на одата допълват представата за поробителя, която контрастира с представата за защитниците на прохода. Епитетът „безумний", с който е определен водачът на турците, показва, че жестокостта е равна на лудост, на нетрезво мислене. Липсващите обръщения в думите му показват, че войниците му са обезличени и са способни да изпълняват единствено дадените заповеди. Обезумелият враг определя грубо и принизително опълченците като раи, без да се замисля, че на върха са не вече покорните, а осмелилите се българи, готови да защитят родното. Думите внушават, че безсмисленото желание за превземане, за жестокост и насилие са пречка за разбиране на важните истини.

*** *** ***
 И ордите тръгват с викове сърдити,
и „Аллах!" гръмовно въздуха разпра.”
Ключови думи:
същинска  част
 представа за поробителя/контраст с опълченците
ордите- обезличаване, фанатично изпълнение на заповеди, упование във всевишни сили

Стиховете от същинската част на одата допълват представата за поробителя, която контрастира с представата за опълченците. Ордите са обезличени и са способни да изпълняват единствено дадените заповеди. Яростните им викове са знак за жестокост, за фанатично следване на повелите и за липсващи ценности, за които да се жертват. Думите внушават, че жестокостта, насилието и сляпото подчинение  не  водят до истински героизъм.

*** *** ***
Върхът отговаря с други вик: ура!
Ключови думи:
същинска  част
 представа за опълченците/контраст с поробителя
пространство горе-долу, опълченци-поробител
одухотвореният образ на върха- връзка с опълченците, символ на единство
думата "ура"- повдигане на духа, вяра в собствените сили, готовност за саможертва , истински героизъм

Стиховете от същинската част на одата допълват представата за опълченците, която контрастира с представата за поробителя. Опълченците са там на върха, горе, докато поробителят е принизен в пространството долу. Одухотвореният образ на върха е израз на връзката му с опълченците,  символ на единството между борец и родина. Само една дума „ура"е в състояние да изрази готовността на младите опълченци за смела защита на родния  връх. Думите внушават, че силата на думите повдига човешкия дух, който води до истински героизъм.

*** *** ***
И с нов дъжд куршуми, камъни и дървье;
дружините наши, оплискани с кърви,
пушкат и отблъскват, без сигнал, без ред,
всякой гледа само да бъде напред
и гърди геройски на смърт да изложи,
и един враг повеч мъртъв да положи....
Ключови думи:
същинска  част
 възторг и възхищение на лирическия говорител
саможертва на опълченците
метафората на дъжда- връзка с опълченците, символ на единство
индивидуалните черти - собствените сили, готовност за саможертва, истински героизъм, чест и достойнство самочувствие и гордост

Стиховете от същинската част на одата разкриват възхищението и възторга на лирическия говорител от смелата саможертва на опълченците. Метафората на дъжда изразява не само жертвоготовността на защитниците на върха, но показва и  единството им с природата в решителния час. В драматичната битка се разкриват индивидуалните черти на родолюбците и това ги отличава от безличните поробители. Всеки един от тях е готов да пожертва живота си, за да защити честта и достойнството си, да защити родното пространство  и да постигне всеобщо  самочувствие и гордост.  

*** *** ***
Пушкалата екнат. Турците ревът,
насипи налитат и падат, и мрът; -
Идат като тигри, бягат като овци
и пак се зарвъщат; 
Ключови думи:
същинска  част
драматична битка между  турци и опълченци 
градираните глаголи - слабост на турците сравнението - страх, малодушие на турците/ зверската им ожесточеност, но и липсващия им боен дух /в контраст с душевната извисеност на опълченците  

Стиховете от същинската част на одата разкриват драматичната битка между смелите опълченци и техните противници. Екотът на пушките и ревът на турците показва контраста между защитници и нападатели. Градираните глаголи „и падат, и мрат" изразяват слабостта на турците. Сравненията на турците, които „идат като тигри и бягат като овци" разкрива  зверската им ожесточеност, но и липсващия им боен дух пред извисения родолюбив дух на  опълченците.

*** *** ***
 българи, орловци
кат лъвове тичат по страшний редут,
не сещат ни жега, ни жажда, ни труд. 
Ключови думи:
същинска  част
драматична битка между  турци и опълченци 
 сравнението - смелост, безстрашие, гордо извисени над поробителя 
градираните думи „не сещат ни жега, ни жажда, ни труд" - издръжливост и воля

Стиховете от същинската част на одата разкриват драматичната битка между смелите опълченци и техните противници. Българи и орловци са сравнени с лъвове - смели, безстрашни и гордо извисени над малодушните поробители. Градираните думи „не сещат ни жега, ни жажда, ни труд"  показват издръжливостта и волята, която имат героите в решителния момент.

*** *** ***
 Щурмът е отчаян, отпорът е лют.
Ключови думи:
същинска  част
драматична битка между  турци и опълченци 
 физическа сила и духовна/нравствена сила 
победата зависи от единството на силите

Стиховете от същинската част на одата разкриват драматичната битка между смелите опълченци и техните противници. Атаката на поробителя е отчаяна, защото въпреки предимството в числеността си, среща силната отбрана на опълченците. Противопоставянето показва равновесието на силите между противниците. Турците имат физическа сила да постигнат целта си, но нямат духовна опора за саможертва. Опълченците нямат физическа мощ над поробителя, но имат нравствена сила за саможертва, защото техният избор е достоен. Думите внушават,  че за постигане на победа духовната и физическа са еднакво потребни.

*** *** ***
 Три дни веч се бият, но помощ не иде,
от никъде взорът надежда не види
и братските орли не фърчат към тях.
Ключови думи:
същинска  част
драматична битка между  турци и опълченци 
 свещено число три- минало, настояще, бъдеще 
братските орли"- символ на единството на славянските народи, надежда

Стиховете от същинската част на одата разкриват саможертвения подвиг на младите дружини и вярата да бъдат подкрепени в защитата на родното си пространство от другите славянски народи. Свещеното число три свързва минало, настояще и бъдеще, като премахва позора и срама от робството и утвърждава саможертвата на опълченците в настоящето и в бъдещето. Въпреки саможертвената  отдаденост и нравствената извисеност на опълченците, съюзът "но" въвежда в очаквания погром, породен от липсващата подкрепа на „братските орли"- символ на надеждата и на славянското единство. 

*** *** ***
Нищо. Те ще паднат, но честно, без страх -
кат шъпа спартанци под сганта на Ксеркса.
Ключови думи:
същинска  част
драматична битка между  турци и опълченци 
 саможертва с чест и достойнство
духовна извисеност над поробителя 
сравнението със спартанците- достойни за народно признание 

Стиховете от същинската част на одата разкриват  готовността на младите дружини да се жертват честно и без страх. Смелите борци нямат физическа сила над поробителя и осъзнават, че устремът им към свобода може да бъде потушен. Сравнението с шепа спартанци поставя тяхната саможертва до най-големите саможертви в историята. Духовната извисеност на опълченците, приемането на смъртта с чест и достойнство, е противопоставена на  малодушието на противника. Думите внушават, че саможертвата в името на родината е достоен подвиг, който остава завинаги в историята.

*** *** ***
Талазите идат; всичките нащрек са!
Последният напън вече е настал.
Ключови думи:
същинска  част
драматична битка между  турци и опълченци 
 талази- силни и неудържими морски вълни
готовност за защита /самоотбрана и саможертва 

Стиховете от същинската част на одата разкриват решителната драматична битка между опълченците и поробителя. Турските войски са определени като талази - силни и неудържими морски вълни. Бранителите на родното пространство нямат физическата сила на поробителя и осъзнават, че устремът им към свобода може да бъде потушен. Думите „всичките нащрек са" разкриват готовността на опълченците  за защита и  саможертва в решителните минути. Думите внушават, че саможертвата в името на родината е достоен подвиг.
*** *** ***
„Млади опълченци, венчайте България с лаврови венци! …”
Ключови думи:
отговорност, дълг и саможертва
роля на символите - венците - победа, слава, безсмъртие
роля на обръщението-подбудително изречение, призив

Изречените от генерал Столетов в същинската част на одата думи изразяват призива му към опълченците за отговорност, за дълг и за саможертва в името на свободата на родината. В момент, в който опълченците са изгубили надежда за помощ и подкрепа, той ги вдъхновява да продължат неравната битка с неприятеля. Достойна награда за родината са лавровите венци, които са символ на славата и победата, които младите опълченци трябва да извоюват. Венците са път към безсмъртния подвиг и памет за саможертвата в името на родината.

*** *** ***
на вашата сила царят повери
прохода, войната и себе дори!"
Ключови думи:
отговорност, дълг и саможертва
роля на градираното възклицание - съдбата на родината зависи от опълченците/цялата родина подкрепя смелостта на младите опълченци , път за всеобщо признание и национална гордост

Изречените от генерал Столетов в същинската част на одата думи изразяват призива му към опълченците за отговорност, за дълг и за саможертва в името на свободата на родината. В момент, в който опълченците са изгубили надежда за помощ и подкрепа, той ги вдъхновява да продължат неравната битка с неприятеля. Градираното възклицание  разкрива, че цяла България подкрепя героичната саможертва на младите опълченци и е път за всеобщо признание и национална гордост. 

*** *** ***
При тез думи силни дружините горди
очакват геройски душманските орди
бесни и шумещи! 
О, геройски час!
Ключови думи:
отговорност, дълг и саможертва
  епитетът „горди"- гордост от българското, от родното, ценност
епитетът „геройски"- смело, без страх, готовност за саможертва в името на родината
морална подкрепа- постигане на целите

Призивът на генерал Столетов за отговорност, за дълг и саможертва в името  на  родината преобразява младите опълченци. Епитетът „горди" разкрива чувството на гордост от принадлежността на опълченците  към родното, към българското и утвърждава родината като ценност. Риторичното възклицание и епитетът „геройски" разкриват смелостта и себеотрицанието на родолюбците в името на жадуваната свобода. Думите внушават, че моралната подкрепа е решаваща за постигане на поставените цели.  

*** *** ***
Вълните намират канари тогаз,
патроните липсват, но волите траят,
щикът се пречупва - гърдите остаят
и сладката радост до крак да измрът
пред цяла вселена, на тоз славен рът,
с една смърт юнашка и с една победа.
Ключови думи:
отговорност, дълг и саможертва
 метафората - вълни-канари
дух и воля в едно общо оръжие, когато физическите сили намаляват
 сладка радост - смело, без страх, готовност за саможертва в името на родината
числителното една - единствена ценност за опълченците -родината


Думите разкриват всеобщия героизъм на опълченците в името на родината. Метафората на вълните, които намират канари, разкрива смелия отпор на младите дружини срещу жестокия поробител. Когато физическите сили са изчерпани, когато патроните липсват, когато щиковете се пречупват, опълченците не се сломяват, не се предават и превръщат дух и воля в едно оръжие срещу врага. Сладката радост разкрива готовността за саможертва в името на единствената ценност, разкрита чрез числителните имена - родината.  Думите внушават, че саможертвата в името на родината е героичен подвиг.

*** *** ***
„България цяла сега гледа!...”
Ключови думи:
отечество/родина
осъзнат дълг
героизъм, жертвоготовност
свобода
възклицателно изречение/риторично възклицание

Изречените от защитниците на родното пространство възклицателни думи са израз на осъзнатия им дълг към отечеството. Опълченците знаят, че цялата родина е в очакване на историческия час, когато съдбата ѝ зависи от тяхната храброст, чест и жертвоготовност. Наречието „сега" показва настъпилият за борба час, а глаголът „гледа" одухотворява образа на родината в решителния момент. Думите внушават идеята за смелостта, героизма и жертвоготовността на младите опълченци, устремени към победата за великия идеал-свободата на родината.

*** *** ***
„ако би бегали: да мрем по-добре!”
Ключови думи:
отечество/родина
осъзнат дълг
героизъм, жертвоготовност
свобода
възклицателно изречение/риторично възклицание

Изречените от защитниците на родното пространство възклицателни думи са израз на осъзнатия им дълг към отечеството. Опълченците знаят, че съдбата на родината зависи от храбростта, честта и жертвоготовността им. Предателството и бягството са знаците на слабостта и позора и затова смело заявяват  достойно направения си избор - да умрат  в името на най-висшия си идеал- свободата на родината. 

*** *** ***
Няма веч оръжье! Има хекатомба!
Ключови думи:
отечество/родина
осъзнат дълг
героизъм, жертвоготовност
свобода
възклицателно изречение/риторично възклицание
свещено жертвоприношение

Изречените от защитниците на родното пространство възклицателни думи са израз на осъзнатия им дълг към отечеството. Опълченците знаят, че цялата родина е в очакване на историческия час, когато съдбата ѝ зависи от тяхната храброст, чест и жертвоготовност. Когато патроните липсват, те  смело заявяват готовността си да продължат започнатото с героичната си саможертва, която е приравнена със свещено жертвоприношение.  Думите внушават идеята за смелостта, героизма и жертвоготовността на младите опълченци, устремени към победата за великия идеал-свободата на родината.

*** *** ***
Всяко дърво меч е, всякой камък - бомба,
всяко нещо - удар, всяка душа - плам.
Камъне и дървье изчезнаха там.
Ключови думи:
отечество/родина
несломима сила на духа
нови надежди за борба 
непоколебимост и решителност
героизъм, жертвоготовност
свобода

Стиховете разкриват несломимата сила на духа на опълченците. Когато липсват истинските бойни оръжия, смелите опълченци не се предават и не се сломяват.  Като заменят мечове и бомби с дърво и камък, опълченците заменят отчаянието с нови надежди за борба.  Липсите пораждат борбения им и несломим дух.  Внушава се идеята за непоколебимостта и решителността на опълченците и  за възхищението пред техния героизъм.

*** *** ***
"Грабайте телата!" - някой си изкряска
и трупове мъртви фръкнаха завчаска
кат демони черни над черний рояк,
катурят, струпалят като живи пак!
Ключови думи:
кулминация
несломима сила на духа 
глаголът „фръкнаха" и сравнението „като живи" утвърждават безсмъртието на подвига
непоколебимост и решителност
героизъм, жертвоготовност
свобода

Стиховете бележат кулминацията на одата и разкриват несломимата сила на духа на опълченците. Когато липсват всички възможни средства за самоотбрана, смелите опълченци не се предават и не се сломяват. Шепата храбреци превръщат телата на загиналите си другари в оръжие срещу врага. Глаголът „фръкнаха" и сравнението „като живи" утвърждават безсмъртието на подвига. Смъртта не е страх, а път към победа и безсмъртие. Внушава се идеята за непоколебимостта и решителността на опълченците и  за възхищението пред техния героизъм.

*** *** ***
И турците тръпнат, друг път не видели
ведно да се бият живи и умрели,
и въздуха цепят със демонский вик.
Ключови думи:
кулминация
несломима сила на духа 
оскверняване, свещен дълг
непоколебимост и решителност
героизъм, жертвоготовност
свобода

Стиховете бележат кулминацията на одата и разкриват несломимата сила на духа на опълченците. Шепата храбреци превръщат телата на загиналите си другари в оръжие срещу врага. Тяхната смелост стъписва и ужасява  турците, които виждат осквернените мъртви тела. Но за опълченците е  свещенодействие, породено то свещения им дълг пред родината. Внушава се идеята за непоколебимостта и решителността на опълченците и  за възхищението пред техния героизъм.

*** *** ***
Боят се обръща на смърт и на щик...
Ключови думи:
кулминация
несломима сила на духа 
готовност за борба
непоколебимост и решителност
борба и саможертва
героизъм, жертвоготовност
свобода

Стиховете бележат кулминацията на одата и разкриват несломимата сила на духа на опълченците. Шепата храбреци, изправени срещу многобройния и ожесточен поробител, изразяват готовността си за защита на родния връх с цената на живота си. Смъртта и щикът са символите на борбата и жертвоготовността в името на свещения идеал - свободата. Внушава се идеята за непоколебимостта и решителността на опълченците и  за възхищението пред техния героизъм.
*** *** ***
героите наши като скали твърди
желязото срещат с железни си гърди
и фърлят се с песни в свирепата сеч,
като виждат харно, че умират веч...
Ключови думи:
кулминация
несломима сила на духа 
сравнението „като скали твърди" и метафората „железни гърди"/хиперболата на силата - духовната твърдост, непоколебимост и решителност
песента- израз на вдъхновението, борческото опиянение и безстрашието
борба и саможертва
героизъм, жертвоготовност
свобода

Стиховете разкриват високия дух и жертвоготовността на опълченците в името на родината. Сравнението „като скали твърди" и метафората „железни гърди" разкриват  духовната твърдост и решителност на опълченците, когато посрещат оръжията на неприятеля. Духовно несломими, те посрещат смъртта с песен, израз на вдъхновението, борческото опиянение и безстрашието на героите, защитили чрез своята саможертва своята родина.

*** *** ***
Но вълни по-нови от орди дивашки
гълтат, потопяват орляка юнашки...”
Ключови думи:
кулминация
несломима сила на духа 
контрастът между „орди дивашки" и „орляка юнашки"
глаголите показват надмощието на врага
борба и саможертва
героизъм, жертвоготовност
свобода, свещен дълг пред родината 

Стиховете разкриват драматичния край на битката между  многобройния и силен неприятел и храбрите опълченци. Контрастът между „орди дивашки" и „орляка юнашки" противопоставя ожесточените врагове  на  смелия борчески дух на опълченците. Глаголите показват надмощието на врага над смелите родолюбци, решени до последен дъх да изпълнят свещения си дълг пред родината.

*** *** ***
Йоще миг - ще падне заветният хълм.
Ключови думи:
трагично обобщение на смелостта, героизма и саможертвата 
глаголът в бъдеще време - предстоящите трагични събития, позор и срам
 „заветният хълм" -съкровеното, скъпо, родно пространство 
героизъм, жертвоготовност
свобода, свещен дълг пред родината 

Стиховете разкриват трагичното обобщение за смелостта, героизма и саможертвата на опълченците пред родината.  Глаголът в бъдеще време показва предстоящите трагични събития- физически силният жесток поробител ще превземе желания хълм и ще възвърне позора и срама за българския народ, лишавайки го от жадуваната свобода. Смелата решителност и себеотрицание на опълченците за защита на скъпото, свято родно пространство, изразено чрез думите "заветният хълм", са обречени на неуспех пред врага.

*** *** ***
Изведнъж Радецки пристигна със гръм.
Ключови думи:
развръзка
наречието изведнъж"- неочаквано, когато физически и духовни сили са изчерпани  
Радецки - генерал от руското подкрепление , единство на славянските народи
героизъм, жертвоготовност
свобода, свещен дълг пред родината 

Стиховете разкриват неочакваната и щастлива развръзка от драматичната битка между опълченците  и поробителя.  Наречието изведнъж" е знак за неочакваност, когато физическите и духовни сили на опълченците  са изчерпани пред жестокостта на поробителите.  Смелата решителност и себеотрицание на опълченците за защита на скъпото и свято родно пространство са възнаградени. Водачът на руското подкрепление, генерал Радецки, е спасителна фигура, символ на единство между славянските народи в тежки изпитания, надежда за победа над позора и срама.

*** *** ***
Лирически епилог
„И днес йощ Балканът, щом буря зафаща,
спомня тоз ден бурен, шуми и препраща
славата му дивна като някой ек
от урва на урва и от век на век! ”
Ключови думи:
лирически епилог
образът на Балкана - символ на родното, на  българското и метафора на народната памет , която съхранява спомена за героичния подвиг на опълченците 
величавото дело свързва минало, настояще и бъдеще
героичните исторически събития
достойно защитената чест, на смелата  саможертва
национална гордост

Лирическият епилог на одата обобщава и обезсмъртява   героичния подвиг на опълченците във времето, като го свързва с миналото, настоящето и бъдещето. Балканът е  символът на родното пространство, където се пази споменът за героичните исторически събития. Той е високото пространство на достойно защитената чест, на смелата  саможертва на  опълченците. Балканът измива позора и срама от мрачното минало и възкресява националната гордост в настоящето и  в бъдещето. 

*** *** ***
НЕ ПРОПУСКАЙТЕ УРОЦИТЕ В НАШИЯ КАНАЛ!

Връзки към уроците:
„Опълченците на Шипка”- ОСНОВНИ ПОНЯТИЯ „Опълченците на Шипка”- АНАЛИЗ „Опълченците на Шипка”- ОБЩО ПРЕДСТАВЯНЕ

Коментари