Запишете в 3-4 изречения какво внушават думите:
„Език свещен...”Ключови думи:одароля на риторичното обръщениесвятост/неприкосновеност/ценностприемственост между поколенията, предци, майкапамет за историческото миналонационална идентичност/принадлежност и гордост Одата, посветена на българския език, започва с риторичното обръщение „език свещен", което засилва усещането за неговата святост, божественост и неприкосновеност. Езикът е знак за приемственост между поколенията, за връзката с предците и с най - скъпия човек - майката. Паметта за историческото минало на вековните изпитания се пази от словото, което съхранява българския народ. Езикът е символ и за национална принадлежност и гордост, защото представя българския народ пред света. Изразът внушава идеята за езика като основна ценност срещу забравата и посегателството на родното.
*** *** ***
ода
роля на риторичното обръщение
святост/неприкосновеност/ценност
приемственост между поколенията, предци, майка
памет за историческото минало
национална идентичност/принадлежност и гордост
„Език свещен на моите деди...”Ключови думи:одароля на риторичното обръщениесвятост/неприкосновеност/родова ценност предци, родовата връзкапринадлежност Одата, посветена на българския език, започва с риторичното обръщение „език свещен", което засилва усещането за неговата святост, божественост и неприкосновеност. Езикът е наследен от предците, съхранява родовата връзка на поколенията, а местоимението допълва принадлежността на лирическия говорител към него е разкрива любовта му към родното и минало. Изразът внушава идеята за езика като основна родова ценност.
святост/неприкосновеност/родова ценност
предци, родовата връзка
принадлежност
*** *** ***
„език на мъки, стонове вековни,”Ключови думи:одаспомен за народното страдание, мъчителни въздишки, робство/изпитанияисторията на народа, съхранява родното, българскотонационална идентичност и гордост Стихът от одата разкрива езика като пазител на спомена за народното страдание и неговите мъчителни въздишки през годините на робството. В мъчителните спомени от историята на народа, в неговите мъки и стонове, словото съхранява българското в робството. Изразът внушава, че езикът е знак за национална идентичност и гордост.
спомен за народното страдание, мъчителни въздишки, робство/изпитания
историята на народа, съхранява родното, българското
национална идентичност и гордост
*** *** ***
„език на тая, дето ни роди,за радост не - за ядове отровни”Ключови думи:одавръзката с най-скъпия човек - майкатаначалото на животавръзката с предците, с рода и с родинатамайка и родина
Стиховете от одата разкриват езика като пазител на връзката с най-скъпия човек - майката. Майката е началото на живота. Езикът на майката е свещен и неприкосновен, той е връзката с предците, с рода и с родината. Майката и родината са онези образи, които най-силно преживяват не радостта, а мъката и тревогите на своите чеда.
връзката с най-скъпия човек - майката
началото на живота
връзката с предците, с рода и с родината
майка и родина
*** *** ***
„Език прекрасен, кой те не ругаи кой те пощади от хули гадки?”Ключови думи:одариторичен въпросепитетът „прекрасен"- красота, съвършенство и изключителност на езикаконтрастът / противопоставянето „език прекрасен" и инверсията „хули гадки" - красота и изключителност срещу обвинения и обидипреклонение, национална ценност, отхвърляне на посегателството над езика
Риторичният въпрос от втората строфа на одата въвежда в основния конфликт между защитника на родния език и неговите хулители. Епитетът „прекрасен" в обръщението към езика показва красотата, изключителността и съвършенството му и се противопоставя на обидите и обвиненията на хулителите, изразени чрез инверсията „хули гадки". Риторичният въпрос утвърждава преклонението пред езика като национална ценност, като отрича и осъжда всяко нападение над него.
риторичен въпрос
епитетът „прекрасен"- красота, съвършенство и изключителност на езика
контрастът / противопоставянето „език прекрасен" и инверсията „хули гадки" - красота и изключителност срещу обвинения и обиди
преклонение, национална ценност, отхвърляне на посегателството над езика
Риторичният въпрос от втората строфа на одата въвежда в основния конфликт между защитника на родния език и неговите хулители. Епитетът „прекрасен" в обръщението към езика показва красотата, изключителността и съвършенството му и се противопоставя на обидите и обвиненията на хулителите, изразени чрез инверсията „хули гадки". Риторичният въпрос утвърждава преклонението пред езика като национална ценност, като отрича и осъжда всяко нападение над него.
*** *** ***
„Вслушал ли се е някой досегав мелодьята на твойте звуци сладки?”Ключови думи:одариторичен въпросконфликт между защитника на езика и неговите хулителивъзмущение към онези, които се отричат от родния език и не познават качествата на езикаинверсията „звуци сладки" -качеството мелодичност родния език- национална ценност, гняв срещу предателите на родното слово/ осъжда се отчуждаването от езика
Риторичният въпрос от втората строфа на одата продължава заложения в предходните стихове конфликт между защитника на родния език и неговите хулители. Поетът родолюбец заявява своето възмущение към онези, които отричайки се от родния език, не познават качествата му и не могат да оценят неговата мелодичност, изразена чрез инверсията „звуци сладки". Риторичният въпрос утвърждава преклонението пред езика като национална ценност, която осъжда всяко отчуждаване от него.
риторичен въпрос
конфликт между защитника на езика и неговите хулители
възмущение към онези, които се отричат от родния език и не познават качествата на езика
инверсията „звуци сладки" -качеството мелодичност
родния език- национална ценност, гняв срещу предателите на родното слово/ осъжда се отчуждаването от езика
Риторичният въпрос от втората строфа на одата продължава заложения в предходните стихове конфликт между защитника на родния език и неговите хулители. Поетът родолюбец заявява своето възмущение към онези, които отричайки се от родния език, не познават качествата му и не могат да оценят неговата мелодичност, изразена чрез инверсията „звуци сладки". Риторичният въпрос утвърждава преклонението пред езика като национална ценност, която осъжда всяко отчуждаване от него.
*** *** ***
„Разбра ли някой колко хубост, мощсе крий в речта ти гъвкава, звънлива -от руйни тонове какъв разкош,какъв размах и изразитост жива?”Ключови думи:одариторичен въпросконфликт между защитника на езика и неговите хулителивъзмущение към онези, които се отричат от родния език и не познават качествата на езикаепитетите „гъвкава, звънлива" -качеството сила и хубост родния език- богат и изразителен, национална ценност, гняв срещу предателите на родното слово/ осъжда се отчуждаването от езика
Риторичният въпрос от третата строфа на одата продължава заложения в предходните строфи конфликт между защитника на родния език и неговите хулители. Поетът родолюбец заявява своето възмущение към онези, които отричайки се от родния език, не познават качествата му и не могат да разберат неговата хубост и сила, изразени чрез епитетите „гъвкава, звънлива", не могат да се докоснат до богатството и до живата му изразителност, възпети в последните два стиха. Риторичният въпрос утвърждава преклонението пред езика като национална ценност, като осъжда всяко отчуждаване от него.
риторичен въпрос
конфликт между защитника на езика и неговите хулители
възмущение към онези, които се отричат от родния език и не познават качествата на езика
епитетите „гъвкава, звънлива" -качеството сила и хубост
родния език- богат и изразителен, национална ценност, гняв срещу предателите на родното слово/ осъжда се отчуждаването от езика
Риторичният въпрос от третата строфа на одата продължава заложения в предходните строфи конфликт между защитника на родния език и неговите хулители. Поетът родолюбец заявява своето възмущение към онези, които отричайки се от родния език, не познават качествата му и не могат да разберат неговата хубост и сила, изразени чрез епитетите „гъвкава, звънлива", не могат да се докоснат до богатството и до живата му изразителност, възпети в последните два стиха. Риторичният въпрос утвърждава преклонението пред езика като национална ценност, като осъжда всяко отчуждаване от него.
*** *** ***
„Не, ти падна под общия позор,охулен, опетнен със думи кални:и чуждите, и нашите, във хор,отрекоха те, о, език страдални!”Ключови думи:одавъзклицателно изречениенегодувание и възмущение неоценен и принизен с обидни думи накърнената гордост на поета родолюбец чужденци и българилипсващите идеали след Освобождението/настояще и бъдеще
Възклицателното изречение в четвърта строфа на одата разкрива голямото негодувание и възмущение, което изпитва защитникът на езика към хулителите му. Въпреки достойнствата си родният език е „охулен, опетнен”, неоценен и принизен. Накърнената гордост на поета родолюбец е болезнена, когато отбелязва, че хулителите са не само чужденци, но и българи. Предателството на родния език показва липсващите идеали в настоящето и в бъдещето, които езикът е успял да съхрани през годините на робството.
възклицателно изречение
негодувание и възмущение
неоценен и принизен с обидни думи
накърнената гордост на поета родолюбец
чужденци и българи
липсващите идеали след Освобождението/настояще и бъдеще
Възклицателното изречение в четвърта строфа на одата разкрива голямото негодувание и възмущение, което изпитва защитникът на езика към хулителите му. Въпреки достойнствата си родният език е „охулен, опетнен”, неоценен и принизен. Накърнената гордост на поета родолюбец е болезнена, когато отбелязва, че хулителите са не само чужденци, но и българи. Предателството на родния език показва липсващите идеали в настоящето и в бъдещето, които езикът е успял да съхрани през годините на робството.
*** *** ***
„Не си можал да въплътиш във тебсъзданьята на творческата мисъл!И не за песен геният ти слеп -за груб брътвеж те само бил орисал!”Ключови думи:одавъзклицателни изречениянепримиримост на поета родолюбецнеоснователните доводи на обвинителитене може да се твори на родния език груб, необработен и лишен от изящество
Възклицателните изречения в пета строфа на одата разкриват пламенната защита срещу неоснователните хули над езика. Според хулителите не може да се създава творчество и да се изразяват възвишени мисли на родния език. Езикът според тях е груб, необработен и лишен от изящество. Поетът родолюбец, като описва неоснователните доводи на своите опоненти, утвърждава изключителните качества на родния си език.
възклицателни изречения
непримиримост на поета родолюбец
неоснователните доводи на обвинителите
не може да се твори на родния език
груб, необработен и лишен от изящество
Възклицателните изречения в пета строфа на одата разкриват пламенната защита срещу неоснователните хули над езика. Според хулителите не може да се създава творчество и да се изразяват възвишени мисли на родния език. Езикът според тях е груб, необработен и лишен от изящество. Поетът родолюбец, като описва неоснователните доводи на своите опоненти, утвърждава изключителните качества на родния си език.
*** *** ***
„Тъй слушам сè, откак съм на света!Сè туй ругателство ужасно, модно,сè тоя отзив, низка клевета,що слетя всичко мило нам и родно”Ключови думи:одаболката, тревогата и възмущението на поета родолюбецподменените ценностинаречието „сè" - безкрайност на нападките срещу езика„модно” - преходното, временното и чуждоточуждопоклонничество и родоотстъпничествоезикът като вечен пазител на българското, на родното
Шеста строфа от одата разкрива болката, тревогата и възмущението на поета родолюбец от подменените ценности в родното пространство. Повторението на наречието „сè"/все/ показва дълбоко вкоренилите се обиди и нападки над родния език. Възрожденските идеали за език и родина са заменени от чуждопоклонничеството и родоотстъпничеството. Думата „модно” изразява преходното, временното и чуждото, на което се противопоставя езикът като вечен пазител на българското, на родното.
болката, тревогата и възмущението на поета родолюбец
подменените ценности
наречието „сè" - безкрайност на нападките срещу езика
„модно” - преходното, временното и чуждото
чуждопоклонничество и родоотстъпничество
езикът като вечен пазител на българското, на родното
Шеста строфа от одата разкрива болката, тревогата и възмущението на поета родолюбец от подменените ценности в родното пространство. Повторението на наречието „сè"/все/ показва дълбоко вкоренилите се обиди и нападки над родния език. Възрожденските идеали за език и родина са заменени от чуждопоклонничеството и родоотстъпничеството. Думата „модно” изразява преходното, временното и чуждото, на което се противопоставя езикът като вечен пазител на българското, на родното.
*** *** ***
„Ох, аз ще взема черния ти срами той ще стане мойто вдъхновенье,и в светли звукове ще те предамна бъдещото бодро поколенье;”Ключови думи:одазащита на поета родолюбецлична отговорност, вдъхновяващата сила на родния езикмеждуметието „Ох"- вълнениеконтрастът „черния срам" и „светли звукове"национална ценност в настоящето и в бъдещето
Седма строфа от одата разкрива категоричната решителност на поета родолюбец да поеме лична отговорност и да покаже вдъхновяващата сила на родния език. Междуметието „Ох" разкрива вълнението му пред поетия дълг. Чрез контраста „черния срам" и „светли звукове" поетът възхвалява качествата на езика и го утвърждава като национална ценност не само в настоящето, но и в бъдещето. Защитникът на родното дава обет чрез собственото си творчество да разкрие на следващите поколения вдъхновяващата сила на езика.
защита на поета родолюбец
лична отговорност, вдъхновяващата сила на родния език
междуметието „Ох"- вълнение
контрастът „черния срам" и „светли звукове"
национална ценност в настоящето и в бъдещето
Седма строфа от одата разкрива категоричната решителност на поета родолюбец да поеме лична отговорност и да покаже вдъхновяващата сила на родния език. Междуметието „Ох" разкрива вълнението му пред поетия дълг. Чрез контраста „черния срам" и „светли звукове" поетът възхвалява качествата на езика и го утвърждава като национална ценност не само в настоящето, но и в бъдещето. Защитникът на родното дава обет чрез собственото си творчество да разкрие на следващите поколения вдъхновяващата сила на езика.
*** *** ***
„ох, аз ще те обриша от калтаи в твоя чистий бляск ще те покажа,и с удара на твойта красотааз хулниците твои ще накажа.”Ключови думи:одазащита на поета родолюбецлична отговорност, вдъхновяващата сила на родния езикконтрастът между „калта" и „чистий блясък"- езикът като единствено оръжие срещу хулителите, възхвала на съвършените качества на езика национална ценност
Последната строфа от одата разкрива категоричната решителност на поета родолюбец да поеме лична отговорност, да защити и да покаже съвършенството и красотата на родния език. Междуметието „Ох" разкрива вълнението му пред поетия дълг. Чрез контраста между „калта" и „чистий блясък" поетът възхвалява съвършените качества на езика и го утвърждава като единствено оръжие срещу хулителите - родоотстъпници и чуждопоклонници. Думите внушават идеята за езика като национална ценност, която трябва да се съхрани във времето.
защита на поета родолюбец
лична отговорност, вдъхновяващата сила на родния език
контрастът между „калта" и „чистий блясък"- езикът като единствено оръжие срещу хулителите, възхвала на съвършените качества на езика
национална ценност
Последната строфа от одата разкрива категоричната решителност на поета родолюбец да поеме лична отговорност, да защити и да покаже съвършенството и красотата на родния език. Междуметието „Ох" разкрива вълнението му пред поетия дълг. Чрез контраста между „калта" и „чистий блясък" поетът възхвалява съвършените качества на езика и го утвърждава като единствено оръжие срещу хулителите - родоотстъпници и чуждопоклонници. Думите внушават идеята за езика като национална ценност, която трябва да се съхрани във времето.
Коментари
Публикуване на коментар