Пропускане към основното съдържание

Какво внушават думите от „Българският език"?

 

Запишете в 3-4 изречения какво внушават думите:

Език свещен...
Ключови думи:
ода
роля на риторичното обръщение
святост/неприкосновеност/ценност
приемственост между поколенията, предци, майка
памет за историческото минало
национална идентичност/принадлежност и гордост
 
Одата, посветена на българския език, започва с риторичното  обръщение език свещен",  което засилва усещането за неговата святост, божественост и неприкосновеност. Езикът е знак за приемственост между поколенията, за връзката с предците и с най - скъпия човек - майката. Паметта за историческото минало на вековните изпитания се пази от словото, което съхранява българския народ. Езикът е символ и за национална принадлежност и гордост, защото  представя българския народ пред света. Изразът внушава идеята за езика като основна ценност срещу забравата и посегателството на родното.

*** *** ***

Език свещен на моите деди...
Ключови думи:
ода
роля на риторичното  обръщение
святост/неприкосновеност/родова ценност
 предци, родовата връзка
принадлежност 
 
Одата, посветена на българския език, започва с риторичното обръщение „език свещен",  което засилва усещането за неговата святост, божественост и неприкосновеност. Езикът  е наследен от предците, съхранява родовата връзка на поколенията, а местоимението допълва принадлежността на лирическия говорител към него е разкрива любовта му към родното и минало.  Изразът внушава идеята за езика като основна родова ценност.

*** *** ***

език на мъки, стонове вековни,
Ключови думи:
ода
спомен за народното страдание, мъчителни въздишки, робство/изпитания
историята на народа, съхранява родното, българското
национална идентичност и  гордост
 
Стихът от одата разкрива езика като пазител на спомена за народното страдание и неговите мъчителни въздишки през годините на робството. В мъчителните спомени от историята на народа, в неговите мъки и стонове, словото съхранява българското в робството. Изразът внушава, че езикът е знак за национална идентичност и  гордост.

*** *** ***

език на тая, дето ни роди,
за радост не - за ядове отровни
Ключови думи:
ода
връзката с най-скъпия човек - майката
началото на живота
връзката с предците, с рода и с родината
майка и родина  

Стиховете от одата разкриват езика като пазител на връзката с най-скъпия човек - майката. Майката е началото на живота. Езикът на майката е свещен и неприкосновен, той е връзката с предците, с рода и с родината. Майката и родината са онези образи, които  най-силно преживяват  не радостта, а мъката и тревогите  на своите чеда.   

*** *** ***

Език прекрасен, кой те не руга
и кой те пощади от хули гадки?
Ключови думи:
ода
риторичен въпрос
епитетът „прекрасен"- красота, съвършенство и изключителност на езика
контрастът / противопоставянето „език прекрасен" и инверсията „хули гадки" - красота и изключителност срещу обвинения и обиди
преклонение, национална ценност, отхвърляне на посегателството над езика

Риторичният въпрос от втората строфа на одата въвежда в основния конфликт между защитника на родния език и неговите хулители. Епитетът прекрасен" в обръщението към езика показва красотата, изключителността и съвършенството му и се противопоставя на обидите и обвиненията на хулителите, изразени чрез инверсията „хули гадки". Риторичният въпрос утвърждава преклонението пред езика като национална ценност, като отрича и осъжда всяко нападение над него.

*** *** ***

Вслушал ли се е някой досега
в мелодьята на твойте звуци сладки?”
Ключови думи:
ода
риторичен въпрос
конфликт между защитника на езика и неговите хулители
възмущение към онези, които се отричат от родния език и не познават качествата на езика
инверсията „звуци сладки" -качеството мелодичност
 родния език- национална ценност, гняв срещу предателите на родното слово/ осъжда се отчуждаването от езика

Риторичният въпрос от втората строфа на одата продължава заложения в предходните стихове конфликт между защитника на родния език и неговите хулители. Поетът родолюбец заявява своето възмущение към онези, които отричайки се от родния език, не познават качествата му и  не могат да оценят неговата мелодичност, изразена чрез  инверсията „звуци сладки". Риторичният въпрос утвърждава преклонението пред езика като национална ценност, която осъжда всяко отчуждаване от него.

*** *** ***

Разбра ли някой колко хубост, мощ
се крий в речта ти гъвкава, звънлива -
от руйни тонове какъв разкош,
какъв размах и изразитост жива?”
Ключови думи:
ода
риторичен въпрос
конфликт между защитника на езика и неговите хулители
възмущение към онези, които се отричат от родния език и не познават качествата на езика
епитетите „гъвкава, звънлива" -качеството сила и хубост
 родния език- богат и изразителен,  национална ценност, гняв срещу предателите на родното слово/ осъжда се отчуждаването от езика

Риторичният въпрос от третата строфа на одата продължава заложения в предходните строфи конфликт между защитника на родния език и неговите хулители. Поетът родолюбец заявява своето възмущение към онези, които отричайки се от родния език, не познават качествата му и  не могат да разберат неговата хубост и сила, изразени чрез  епитетите „гъвкава, звънлива", не могат да се докоснат до богатството и до живата му изразителност, възпети в последните два стиха. Риторичният въпрос утвърждава преклонението пред езика като национална ценност, като осъжда всяко отчуждаване от него.

*** *** ***

Не, ти падна под общия позор,
охулен, опетнен със думи кални:
и чуждите, и нашите, във хор,
отрекоха те, о, език страдални!”
Ключови думи:
ода
възклицателно изречение
негодувание и възмущение
 неоценен и принизен с обидни думи
 накърнената гордост на поета родолюбец 
чужденци и българи
липсващите идеали след Освобождението/настояще и бъдеще

Възклицателното изречение в четвърта строфа на одата разкрива голямото негодувание и възмущение, което изпитва защитникът на езика към хулителите му. Въпреки достойнствата си родният език е „охулен, опетнен”, неоценен и принизен. Накърнената гордост на поета родолюбец е болезнена, когато отбелязва, че хулителите са не само чужденци, но и българи. Предателството на родния език показва липсващите идеали в настоящето и в бъдещето, които езикът е успял да съхрани през годините на робството. 

*** *** ***

Не си можал да въплътиш във теб
създаньята на творческата мисъл!
И не за песен геният ти слеп -
за груб брътвеж те само бил орисал!”
Ключови думи:
ода
възклицателни изречения
непримиримост на поета родолюбец
неоснователните доводи на обвинителите
не може да се твори на родния език 
груб, необработен и лишен от изящество

Възклицателните изречения в пета строфа на одата разкриват пламенната защита срещу неоснователните хули над езика. Според хулителите не може да се създава творчество и да се изразяват възвишени мисли на родния език. Езикът според тях е груб, необработен и лишен от изящество. Поетът родолюбец, като описва неоснователните доводи на своите опоненти, утвърждава изключителните качества на родния си език. 

*** *** ***

Тъй слушам сè, откак съм на света!
Сè туй ругателство ужасно, модно,
сè тоя отзив, низка клевета,
що слетя всичко мило нам и родно”
Ключови думи:
ода
болката, тревогата и възмущението на поета родолюбец
подменените ценности
наречието „сè" - безкрайност на нападките срещу езика
„модно” - преходното, временното и чуждото
чуждопоклонничество и родоотстъпничество
езикът като вечен пазител на българското, на родното

Шеста строфа от одата разкрива болката, тревогата и възмущението на поета родолюбец от подменените ценности в родното пространство. Повторението на наречието „сè"/все/ показва дълбоко вкоренилите се обиди и нападки над родния език. Възрожденските идеали за език и родина са заменени от чуждопоклонничеството и родоотстъпничеството. Думата „модно” изразява преходното, временното и чуждото, на което се противопоставя езикът като вечен пазител на българското, на родното. 

*** *** ***

Ох, аз ще взема черния ти срам
и той ще стане мойто вдъхновенье,
и в светли звукове ще те предам
на бъдещото бодро поколенье;”
Ключови думи:
ода
защита на поета родолюбец
лична отговорност, вдъхновяващата сила на родния език
междуметието „Ох"- вълнение
контрастът  „черния срам" и „светли звукове"
национална ценност  в настоящето и в бъдещето

Седма строфа от одата разкрива категоричната решителност на поета родолюбец да поеме лична отговорност и да покаже вдъхновяващата сила на родния език. Междуметието „Ох" разкрива вълнението му пред поетия дълг. Чрез контраста  „черния срам" и „светли звукове"  поетът възхвалява качествата на езика и го утвърждава като национална ценност не само в настоящето, но и в бъдещето. Защитникът на родното дава обет чрез собственото си творчество да разкрие на следващите поколения вдъхновяващата сила на езика. 

*** *** ***

ох, аз ще те обриша от калта
и в твоя чистий бляск ще те покажа,
и с удара на твойта красота
аз хулниците твои ще накажа.”
Ключови думи:
ода
защита на поета родолюбец
лична отговорност, вдъхновяващата сила на родния език
контрастът между „калта" и „чистий блясък"- езикът като единствено оръжие срещу хулителите, възхвала на съвършените качества на езика   
национална ценност

Последната строфа от одата разкрива категоричната решителност на поета родолюбец да поеме лична отговорност, да защити  и да покаже съвършенството и красотата на родния език. Междуметието „Ох" разкрива вълнението му пред поетия дълг. Чрез контраста между „калта" и „чистий блясък"  поетът възхвалява съвършените качества на езика и го утвърждава като единствено оръжие срещу хулителите - родоотстъпници и чуждопоклонници. Думите внушават идеята за езика като национална ценност, която трябва да се съхрани във времето. 

Коментари