Запишете в 3-4 изречения какво внушават думите:
Първа глава
„ Нощта беше влажна и мрачна и браилските улици пустееха. ”
Ключови думи:
роля на експозицията
тъмен, враждебен свят
потискаща обстановка
нерадостно съществуване, обреченост, самота
чужда страна
Думите от експозицията на повестта въвеждат в тъмния и враждебен свят на Браила. Градът с притихналите улици показва потискаща обстановка, която ще бъде в съответствие с мъченическото ежедневие на хъшовете. Внушава се идеята за нерадостното и самотно, враждебно, студено и отблъскващо съществуване на хъшовете в чуждата страна.
*** *** ***
„ Студената декемврийска мъгла ... задушаваше с отровния си дъх последните минувачи, които бързаха да се приберат у дома си. ”
Ключови думи:
роля на експозицията
тъмен, враждебен свят
мъглата-безнадеждност, безизходност
нерадостно съществуване, обреченост, самота
чужда страна
Думите от експозицията на повестта въвеждат в във враждебния свят на град Браила. Метафората на задушаващата отровна мъгла показва мрачното, безперспективно и безнадеждно ежедневие на някогашните поборници за свобода. Внушава се идеята за нерадостното и самотно, безнадеждно и безизходно съществуване на хъшовете в чуждата страна.
*** *** ***
„Това прозорче беше равно със самата земя и откриваше съществуванието на една будна кръчма ... ”
Ключови думи:
метафоричен/символен образ на родното българско пространство
„свое” място, заместващо изгубения дом антитеза/контраст на „чуждата” и враждебна земя
място, където се събират хора с будно национално самосъзнание, с буден дух, родолюбиви българи;
място извън негостоприемната и мрачна чужбина
В първа глава на повестта малкото прозорче, почти приравнено със земята, въвежда в кръчмата на Знаменосеца. Превърнала се в дом и убежище за родолюбивите български хъшове, кръчмата е символ на родното пространство в чуждия и потискащ град Браила. Определението "будна" е в контраст със заспалия, пуст и враждебен браилски град, но в същото време характеризира хъшовете. Хъшовете са хора с будно национално самосъзнание, с буден патриотичен дух, които в желанието си да постигнат свободата на родината, са готови на изгнаническо и мизерно съществуване в негостоприемната и мрачна чужбина.
*** *** ***
„ Такива чудновати надписи бяха на мода по онова време. ”
Ключови думи:
експозиция/първа глава
контраст- чуждо-родно, чужбина-родина
символ на българското, родолюбив дух, патриотизъм
героите с мечти, идеали
обединяват, осмислят съществуването, воля за борба, национално самочувствие
Описанието на странните надписи по българските кафенета и кръчми в чужда страна в експозицията на повестта се свързва с пространството на родното. Враждебният и неприветлив чужд град, потънал в мъгла и сън, е в контраст с родолюбивото съдържание на лозунгите, превърнали се в символ на българското. Определението им като „чудновати" се свързва с живота, мечтите и идеалите на хъшовете в чужда страна, а изразът „по онова време" се свърза с времето на робството. Надписите сплотяват прокудените извън родината българи, осмислят съществуването им в чуждата страна, дават им воля за борба, повдигат националното им самочувствие и разкриват големия идеал за освобождението на отечеството.
*** *** ***
„ Но най-любопитни бяха лавките на тютюнджиите българи.”
Ключови думи:
експозиция/първа глава
чуждо-родно, чужбина-родина
символ на българското, родолюбив дух, патриотизъм
героите с мечти, идеали
омраза към поробителя
обединяват, осмислят съществуването, воля за борба, национално самочувствие
Описанието на българските лавки в експозицията на повестта се свързва с идеалите за родното в чужда страна. Рисунките по тютюнджийските лавки са доказателство за нескритата омраза на емигрантите към поробителите. Изображенията на убивани и унижавани турци сплотяват прокудените извън родината българи, осмислят съществуването им в чуждата страна, дават им воля за борба, повдигат националното им самочувствие и разкриват големия идеал за освобождението на отечеството.
. *** *** ***
„Една опушена и полуразбита лампа висеше на потона и осветляваше вътрешността. ”
Ключови думи:
експозиция/първа глава
чуждо-родно, чужбина-родина
бедно и мизерно съществуване, хъшовете като страдалци
поробената родина с разбити надежди за освобождение
светлината в контраст с чуждия град
светлината като символ на българското,на родното, на свободата
Описанието на кръчмата на Странджата в експозицията на повестта въвежда в живота на хъшовете в чуждата и враждебна страна. Определенията на лампата като „опушена и полуразбита" разкриват бедния, мизерен и нещастен живот на хъшовете в чуждата страна, но в същото време напомнят и за поробената родина, чиито надежди за освобождение са отнети и разбити. Светлината на лампата е в контраст с мрачното и неприветливо пространство на чуждия град. Тя е символът на българското, който сплотява прокудените извън родината българи в големия им идеал за освобождението на отечеството.
. *** *** ***
„Един топъл и задушлив въздух, сгъстен от кадежа на лампата и цигарите и от киселите изпарения на питиетата, пълнеше това подземие. ”
Ключови думи:
експозиция/първа глава
чуждо-родно, чужбина-родина
топлината в контраст със студенината и безразличието на чуждия град
топлината като символ на българското, на родното, на човешкото, на спасението
Описанието на кръчмата на Странджата в експозицията на повестта въвежда в живота на хъшовете в чуждата и враждебна страна. Определенията на въздуха като „топъл и задушлив" разкриват контраста между студения и безразличен румънски град и топло и уютно пространство на кръчмата, в която се събират хъшовете. Топлината е символът на родното, на човешкото и на спасението в чуждото пространство.
*** *** ***
„На една страна, въз една висока усамотена и измокрена полица, стоеха йерархически наредени чашите и шулците. ”
Ключови думи:
експозиция/първа глава
йерархически наредени съдове-знак за ред и чистота, но и на уважение към Странджата
Описанието на полицата с наредените чаши и шулци по нея в експозицията на повестта загатва за живота на хъшовете в чуждата страна. Йерархичната подредба е знак не само за ред и чистота, тя показва и отношенията между хъшовете. Родолюбивите българи уважават възрастния съдържател на кръчмата - Странджата, който е тяхна духовна опора, спасител и обединител в чуждия град.
*** *** ***
„На срещната стена бяха налепени няколко литографически картини, които представляваха боевете на Хаджи Димитровата чета при Върбовка, при Караисен и клетвата, която прави същата чета на Дунавския бряг. ”
Ключови думи:
експозиция/първа глава
картините от славното минало:
знак за родолюбие, патриотизъм, национална гордост и самочувствие, духовна опора в нерадостното ежедневие, надежда за освобождение на родината
връзка между минало, настояще и бъдеще
Описанието на трите картини от славното минало в експозицията на повестта загатва за родолюбието, националната принадлежност и гордост на хъшовете. Картините, описващи четата на Хаджи Димитър, са връзка между минало, настояще и бъдеще. Те са героичен пример за славното минало, духовна опора в нерадостното настояще на хъшовете и надежда за освобождението на родината.
„ Бяха сред общество, но бяха в пустиня ”
Ключови думи:
неразбирането от страна на браилското общество и равнодушието на чужденците
суровата и драматична емигрантска действителност
среда на пустотата, на самотата, далечна на техните мечти, на идеите им
патриотичният възторг не среща подкрепа в чуждата земя
метафоричен антитезисен израз, който разкрива усещане за отхвърленост и за раздвоение
героите като страдалци, като мъченици
Коментари
Публикуване на коментар