Пропускане към основното съдържание

Публикации

Любовта в спомена, реалността и бляна в елегията "Аз искам да те помня все така", Димчо Дебелянов, есе

                 В търсене на светлина, хармония и щастие човек е в непрестанно лутане между минало, настояще и бъдеще, между спомен, реалност и блян.        Най-силно непрестанното лутане между спомен, реалност и блян се усеща в света на любовта, която е пречистена, пречистваща, мечтана и спомняна, извисяваща се над земната суета . Любовта   е най-висшата ценност за изстрадалия и обезверен човек, а образът на любимата е блян в спомена. Любовта е спомен, реалност и блян.          Показателна в това отношение е елегията на Димчо Дебелянов „Аз искам да те помня все така…”. Образът на любимата е реален, съществуващ в реалността, в миг на раздяла, когато любовното чувство е най-извисено и истинско. Именно затова мисълта за невъзвратима загуба, за непълноценно изживяване на любовното чувство е израз на копнежа на влюбения мъж за връщане   към света на спомените и желанието му да остане ...

ПРОЧИТ НА "ВЯТЪР ЕЧИ, БАЛКАН СТЕНЕ", ДОБРИ ЧИНТУЛОВ

Линкове към уроци за НАЧАЛЕН ПРЕГОВОР

  Линкове към уроци за НАЧАЛЕН ПРЕГОВОР: 5. клас Български език https://youtu.be/Q3Rt9ha4UPI 6. клас Български език https://youtu.be/lICXkiCb4dw 6. клас Литература https://youtu.be/dgM6Ur1L3to 6. клас Митология и фолклор https://youtu.be/6oTypbeA9GY 7. клас Български език https://youtu.be/xPvOih1S7oM 8. клас Български език https://youtu.be/PGVUX0UQUTc 8. клас Античност https://youtu.be/Yt8QYGg2LbE 8. клас Средновековие https://youtu.be/bwtTO_CwrOU 8. клас Античност, Средновековие, Ренесанс https://youtu.be/maX9xZQk1qU 9. клас Български език https://youtu.be/cf-JxTQVzS0 9. клас Възрожденска литература https://youtu.be/i7Bc14qIhwg 10. клас Български език https://youtu.be/emmxwINktNk

Не пропускай уроци! Започни сега!

  Връзки  към плейлистите с   уроци в YouTube:   4.клас   Читанка- четене https://youtube.com/playlist?list=PL7XJB_Sh3boLW8u5-2FBjqUv0JEJJ6r1l   4.клас   Читанка-уроци https://youtube.com/playlist?list=PL7XJB_Sh3boKZOzzJyhpSOhKLM5W8TD2x   5.клас   Литература https://youtube.com/playlist?list=PL7XJB_Sh3boIAnJOiqLYy7JsXbnhSCNRu   5. клас   Български език https://youtube.com/playlist?list=PL7XJB_Sh3boLIYFKy3HJrIABWRuYXiF2r   6.клас   Литература https://youtube.com/playlist?list=PL7XJB_Sh3boIhI_K5-SPcXbjbAKA22TUy   6. клас   Български език https://youtube.com/playlist?list=PL7XJB_Sh3boJ9TB1atEDX8-OIo8CdaW3P   7.клас   Литература https://youtube.com/playlist?list=PL7XJB_Sh3boK4dxizGnQ_fCkbLrTxYF1g   7. клас   Български език https://youtube.com/playlist?list=PL7XJB_Sh3boLNKALiCKL91vWp9s2SC9KJ   НВО 7.клас https://youtube.com/playlist?list=PL7XJB_Sh3boKR...

ХАРАКТЕРИСТИКА НА МАЛКИЯ ПРИНЦ

  ХАРАКТЕРИСТИКА НА МАЛКИЯ ПРИНЦ Помощни думи:   М алкият принц, диалога,  тъжен, планета, гостенин    В  XXI глава на романа участват само двама герои –……………………и лисицата. Сюжетът се разгръща чрез ………………между тях.      В  началния епизод е показана причината за гостуването на принца  на Земята. Епитетът „………………“ разкрива самотата на героя в неговия свят. Затова той напуска  своята……………….., за да бъде ……………на Земята.     Помощни думи:    характеристика , диалога, момченце, сравнението, светлината, душевността     Портретната …………………..на героя е представена също в ……………….с лисицата.     Предавайки своите мъдри уроци на Малкия принц, лисицата го нарича с умалителното съществително „…………………….”, което разкрива  и неголямата му възраст.     Единственото уточнение за външния му вид е в ………………..на косите му с цв...

"Хубаво си е то, мойто палто" - "Серафим", Йордан Йовков

      Най-впечатляващото изречение   от   разказа  "Серафим" са думите на Серафим, изречени към Еньо: "Хубаво си е то, мойто палто". В тях е скрита основната идея на разказа - добротата добротворчеството, умението да се помага на човек в нужда.       Серафим  определя палтото си  като "хубаво", защото в него  всяка  кръпка  е зашита  с човеколюбието, милосърдието и отзивчивостта на героя. То е израз на неговия живот и затова Серафим го  определя с притежелното местоимение "мойто".  Незаменима част от ежедневието на Серафим е палтото, то е част от него, израз на неговата разноцветна душевност, в която с пълна сила властва кръпката на добротата.      В името на доброто Серафим дава пари на непозната Павлина, за да заведе болния си мъж на лекар. Той ѝ дава не само материалното, от което има нужда, но и духовната опора, за която не се споменава - надеждата. Милосърдието и състр...

ТРАНСФОРМИРАЩ ПРЕРАЗКАЗ ОТ ИМЕТО НА КОТАРАКА

        ПОМОЩНИ ДУМИ : мелничар, синове, наследството, мелницата, магарето, котаракът, господар, беше, се оплакваше , съдба            Когато старият …………………….умря, неговите трима ……………………… разделиха …………………….. му.            Най-големият брат взе ………………….., средният-………………………., а за най-малкия останах аз -……………………….          Моят нов ………………….не ………………….доволен от наследеното и …………………………..от тежката си ……………………….     ПОМОЩНИ ДУМИ : помолих, торба, чизми, изпълни, нарамих, обух, гората, трици, улових, кралския дворец, поднесох, дар, благодари, яребици, благодарност, възнагради            Тогава аз го ………………………..да ми даде   една …………………….и да ми направи ……………….Той …………………….моето желание. …………………………торбата,   ……………………….чизмите и се отправих към ………………за зайци. Сложих в торбата ……………… и зачаках. Скоро …………………един заек и дов...

ХАРАКТЕРИСТИКА НА СЕРАФИМ

ПОПЪЛНИ ЛИПСВАЩИТЕ ДУМИ  КОЙ Е СЕРАФИМ?          Серафим е ………………………. в едноименния …………………….на …………………………….. Избраното име не е случайно. То  означава……………, ……………………, което се свързва в разказа с неговото ………………………….сърце.  Героят няма дом и близки, идва от …………………… и обикаля …………………., за да изкара дневната си прехрана. Пред Еньо стои Серафим, който всяка година минава по тези места.                                                         КАК ИЗГЛЕЖДА  СЕРАФИМ?      Разказът започва с …………………………описание на Серафим, представено през погледа на ……………………..   Първите думи от текста определят героя като „………………….човек, нито……………….., нито…………………..“ Така още в началото се дава ярка представа за неговата ………………………………. Серафим е ………………….и тази негова черта оказва влияние върху с...

ТРАНСФОРМИРАЩ ПРЕРАЗКАЗ НА ЕПИЗОД ОТ ПРИКАЗКА

 

ПРИМЕРНА КОНТРОЛНА РАБОТА ПРИЧАСТИЕ 6.клас

ВРЪЗКА КЪМ FORMS 1. Причастията са: а/ нелични глаголни форми б/ лични глаголни форми 2. Причастията приличат на глагола по: а/ лице и число б/ по род 3. Причастие, което завършва на Л е: а/ минало страдателно причастие б/ минало деятелно причастие 4. Причастие, което завършва на -Н  или -Т е: а/ минало страдателно причастие б/ минало деятелно причастие 5. Причастие, което завършва на -Щ  е: а/ сегашно деятелно причастие б/ минало деятелно причастие 6. Деепричастието завършва на: а/ - Щ б/ -ЙКИ 7. На кой ред има сегашно деятелно причастие? а/ димящ б/ написан в/ изразен г/ извит 8. На кой ред НЯМА  минало страдателно причастие ? а/ измит б/ очукан в/ прибран г/ съседен 9. В кое изречение има деепричастие? а/ Децата често си фантазират, измисляйки си най-невероятни истории. б/ Прочетената книга беше разтворена на страницата в/ Разлютена, зимата мяташе снежни халища. 10. В кое изречение няма деепричастие?  а/ Предчувствайки бедата, дълго не мож...